De aanleiding

Ik kocht in het najaar een prachtig schip met helemaal niks aan boord, nou ja.. toch wel: een oude radio-cassettespeler en een kleine Halfords-accu, vastgebonden aan de mastvoet met een spanbandje.. waterkraantje aangesloten op de startaccu. dat is niet echt een probleem. De helmauto ook, dat is minder..

Navigatieverlichting moest er beslist komen, marifoon was ook wel wenselijk en de helmautomaat moest beslist van de startaccu af. Een winter de tijd om na te denken met als doel: drie weken zwerven in Friesland, op Marker- en IJsselmeer en natuurlijk naar de Wadden, zonder aan de walstroom te hoeven. Het doel was helder, dan de oplossing vinden 🙂

Die oplossing zou uitdraaien op een minimale “verbruikstrategie”: geen elektrische verlichting (LED was nog niet gangbaar) dus: olielampen, geen koelkast, een antieke scheepsklok met opwindmechanisme, en een zo nauwkeurig mogelijke schatting van het verbruik van accustroom voor radio, marifoon, stuurautomaat en navigatieverlichting, uitgesplitst naar voor /najaar- en zomerperiode. Goed begin 🙂

Intussen haalde ik mijn marifooncertificaat, kocht er eentje met ATIS en ging op zoek naar de geschikte accu’s en een walstroom-lader.

Daar begon het gedonder.. 20 soorten accu’s, 1001 verhalen en verschrikkelijk veel onzinnige en verschrikkelijk foute informatie op internet. Ook érg veel verhalen over accu’s die binnen 2-3 jaar moeten worden vervangen omdat ze het niet meer goed doen of zelfs kapot zijn.

Accu’s gaan blijkbaar makkelijk kapot. Maar een startaccu in een auto gaat toch gemakkelijk 7 tot 10 jaar mee.. Leg dat eens uit ??

Nou graag: het bleek allemaal te draaien om de belasting van de accu. Daarom heb ik voor mijzelf een samenvatting gemaakt van de belangrijkste principes die de levensduur van een accu bepalen.

dat is uiteindelijk het boekje “alles over accubewaking” geworden.

Gratis te bestellen, doe er je voordeel mee 🙂

Groet !

Chris Corbier

totop